Rijst en beeldenstorm

8 maart 2015 - Kanchanaburi, Thailand

Bamboestokjes met voedselGeopende bamboestokjesimage

Onderweg naar de oude hoofdstad Ayuthaya liet de gids de bus stoppen om ons wat speciaals te laten zien. In een simpel armoedig tentje stond een man achter een langwerpig vuurtje bamboestokjes van ca. 30 cm constant te draaien. We kregen uitleg en in deze bamboestokjes wordt rijst bereid met vruchten, rozijnen enz. Als het gaar is worden de stokjes voorzien van een etiketje waarop te zien is wat erin zit. Dit is het ontbijt en lunch voor de landarbeiders. Als het gaar is, wordt de bamboestokjes opengeslagen en kan de rijst worden gegeten. Het zijn kleine porties. Ik begrijp nu waarom de mensen in Thailand bijna allemaal mager tot slank zijn.

Historische tempel die in 1772 verwoest is door de BirmezenVerborgen hoofd in boomwortelsOp weg naar onze lunch
Ruïnes in de oude hoofdstad Ayuthaya en de mooie tempels en pagodes staan vandaag op het programma. Onze gids vertelde eerst over de historie van het grote tempelcomplex dat in 1776 verwoest is door de Birmezen. Alle heilige beelden zijn kapot gemaakt door de kop eraf te slaan, want dat was het gemakkelijkst. Wat dat betreft is er niets veranderd, want heden ten dage verwoesten de IS-leden ook de heiligdommen in het Midden-oosten. Natuurlijk gaat het om het geloof, want in Birma gelooft men net weer wat anders dan in Thailand. De verhouding Birma-Thailand is vergelijkbaar met Duitslanden Frankrijk, men gedoogt elkaar. Het bijzondere van deze grote ruïne is dat het een heel groot terrein is en alle gebouwen van baksteen zijn. In één van de beroemdste bomen op het terrein met open wortels zit zo'n afgehakt hoofd vergroeid in de wortels.

Onze lunch genoten we op een boot, nu op een varende omgebouwde rijstboot. Een heerlijke Thaise lunch, licht en zeer smakelijk. Na de ruïne met de afgehakte hoofden was de volgende tempel, de 'Wat Yai Chai Monkon' met de liggende Boeddha aan de beurt. Het bijzondere aan deze Boeddha is, dat ze vaak wordt overdekt met een kleed als offer en dat is nu niet anders. We verbleven in Ayuthaya slechts een nacht in een zeer luxe hotel. We wandelden even in de omgeving en vonden een mooi terras. Het leek wel zwaan-kleef-aan, want steeds meer medereizigers zonken ook neer op dat mooie plekje. In de avond was er een Thais diner op een verbouwde boot, maar deze bleef liggen.

Het viel ons op, dat er hier zoveel nieuwe (Japanse) auto's rondrijden. De gids vertelde, dat een paar jaar geleden de regering een subsidie beschikbaar stelde van 10.000 Bath (ruim 2500 euro) voor ieder die nog nooit een auto op naam heeft gehad. Iedereen heeft wel een familielid (vrouw, nicht, neef enz.) die nog nooit een auto op naam heeft gehad. De autofabrikanten konden er nauwelijks tegen leveren, maar vele Thais zitten nu nog met torenhoge schulden om de lening voor de auto af te betalen. Dat is de reden dat wij zoveel glimmende bolides zien rijden.

1. Mini Grevinga-Redder:
    10 maart 2015
    Hallo Willy,
    Wat weer leuk je verhalen te lezen en je foto's te zien. Jullie hebben echt een bijzondere reis geboekt. Hebben jullie dat direct All-in geboekt? Nog veel mooie dingen hoop ik van jullie te zien.
    Groetjes...Mini