Strandvakantie als afsluiting

23 maart 2015 - Zwolle, Nederland

Novotel (strandvakantie) Hua Hin/Cham AmIn Thailand, waar alle elektriciteitsdraden bovengronds zijn, vroegen we ons af wanneer er een stroomstoring zou komen. We vonden in elk hotel een zaklantaarn in de hotelkamer. Ben zei:"Zie je wel, ze zijn er op voorbereid". En jawel, op onze laatste nacht kregen we een fikse onweersbui. We werden wakker en ontdekten later dat de stroom uitgevallen was. De lift deed het gelukkig nog wel, want van de vijftiende verdieping naar beneden lopen is te doen, maar je moet ook weer terug. Tegen twaalf uur was het probleem opgelost en functioneerde alles weer. Het was onze laatste nacht in Thailand.

Onze kleine strandvakantie begon op woensdagochtend. We stapten vroeg uit de nachttrein en liepen naar een luxe hotel bij het station, waar een uitgebreid ontbijt genuttigd kon worden. De koffers werden intussen weer in de bus geladen en wij stapten wederom in de ronkende koele bus op weg naar Cha Am/Hua Hin. Aangekomen in het hotel ging plots onze koffer niet open. Ja, wat doe je dan? De technische dienst van het hotel erbij en met een grote schroevendraaier werd de koffer voorzichtig opengemaakt. Een probleem was geboren en hoe nu verder? Ik kwam op het (achteraf) lumineuze idee om te proberen het nummerslot te openen door het dichtsbijziinde nummer te proberen. Klik!! Koffer open en wij gelukkig.

Na een kort verhaaltje van reisleidster Rosalie kregen we de sleutel voor een kamer op de 15e verdieping. Zeezicht en een prachtige kamer en balkon. We pakten voor de laatste keer de koffer (deels) uit, want dit is het hotel waar we verblijven tot ons vertrek. We kregen steeds uitstekende hotels, maar deze met het fantastische uitzicht is top. De strandvakanties kon echt beginnen.

Strandwandeling met medereiziger EddieLuieren bij zwembad bij NovotelOpen hondenhok bij strandtent Fransman

Het hotel was besproken voor logies met ontbijt, daarom gingen we in de buurt op stap voor lunch en diner. Het eerste Thaise visrestaurant dat we aandeden zou goed zijn volgens de reisleidster, maar ze waarschuwde dat niemand een woord over de grens sprak en dat ontdekten we. De Babylonische spraakverwarring was compleet. Op enig moment stonden er zes mensen om ons heen om iets duidelijk te maken. Het was de eerste en enige keer dat we daar kwamen. Vlak bij het hotel was ook een klein restaurant van een Nederlander, getrouwd met een Thaise vrouw. Op zijn menukaart stond een speciaal welkom voor de FOX-klanten, maar ook kroketten en hamburgers naast de Thaise gerechten. Hij loopt op krukken, omdat zijn ene been tot halverwege zijn dijbeen is geamputeerd. We noemden hem oneerbiedig 'Manke  Nelis'. Hij werd al snel populair bij onze groep, omdat je naast het Nederlandse eten ook voortreffelijk Thais kon eten zonder spraakverwarringen.

Koninklijke wachtkamer Hua HinThais treinstation in Hua HinBorreltijd bij barretje nabij Novotel

We maakten een uitstapje naar Hua Hin met een groepje in een taxi, want openbaar vervoer is hier een vreemd fenomeen. Op advies van de reisleidster gingen we kijken bij het typische Thaise treinstation en de Koninklijke wachtkamer. Ze had niets te veel gezegd. Daarna bezochten we het restaurant 'Seaside', ook een idee van haar. We liepen eerst door een soort uitdragerij, maar kwamen uit bij een mooi terras aan zee, waar ze heerlijke Thaise gerechten serveerden. De toeristische avondmarkt  werd uiteraard bezocht. Het was leuk, druk en met veel specifieke Thaise eettentjes, souvenirs en een beperkt aanbod van namaak merkspullen.

Voorts wandelden we in deze laatste dagen langs het strand en vonden een heerlijk eettentje van een Fransman die ook uitstekend Engels sprak. We dronken er een koel biertje, nuttigden een lekkere sandwich en 'springrolls' en genoten van de ambiance. Voor het overige zaten we aan het zwembad, keuvelden met de andere gasten van de groepsreis en deden niet zoveel.

Willy bij beeldenvoorstelling op vliegveld BangkokIntussen zijn we thuis na een voorspoedige vlucht van 12 uur met China Airlines. We kunnen terugkijken op een prachtige reis, waarbij we op een heel plezierige manier kennis maakten met Thailand. Het was voor ons de eerste keer zolang met een groep op pad te zijn en zo vaak van hotel te verwisselen. Dankzij de goede organisatie van de reisleiding en tips van ervaren reizigers wende het snel om 'uit je koffer' te leven. We zagen mooie en bijzondere tempels, hoorden over het Boeddhisme, de leefwijze van de Thai, zagen bijzondere 'oude' beroepen en fietsten door de steegjes van Bangkok. Fietsten op het platteland, voeren door de Klongs (kanalen) in Bangkok en door de Klongs bij de drijvende markt. We lunchten regelmatig op een varende boot en andere bijzondere plaatsen. Kortom, in relatief korte tijd deden we veel, zagen veel, maar genoten vooral ook van de warmte in een tijd dat je in Nederland nog graag je winterjas draagt.

Ik wil iedereen dankzeggen voor de leuke, humoristische en lieve reacties. Het was een extra reden om ons reisblog bij te houden, want ik schreef en Ben vulde aan en hielp mee de juiste foto's erbij te vinden. We gaan de vele foto's uitzoeken, vaak napraten over deze bijzondere reis en ons voorbereiden op het zeilseizoen.

1. Ineke:
    24 maart 2015
    Weer een leuk verhaal wij hebben al een kleine stroomstoring gehad. We gebruikten de zaklantaarn voor het kluisje.
  2. Martijn Simon:
    25 maart 2015
    Ben en Willy ,

Ik heb met veel plezier jullie blogs gelezen.
    En nog belangrijker , we hebben een mooie tijd gehad.
    Veel indrukken op gedaan.
    Bedankt voor de gezelligheid tijdens de hele trip..
    Nu weer het koude leven in.
    Nogmaals thnx en hebben nog mailverkeer ivm foto's.

Groet , Martijn
  3. Digna simon:
    27 maart 2015
    Lieve ben en Willy

Wat heb jij een prachtig verhaal geschreven Willy,het komt heel goed over hoe het was.wij hebben ook erg genoten van Thailand,en natuurlijk van de mensen om ons heen.Zijn druk met de foto,s en film bezig.we vonden het erg gezellig met jullie en Cees en Door.
    Hopenlijk tot gauw.Liefs van ons beiden
  4. Joke timmermans:
    4 april 2015
    Hallo Willy en Ben,
    wat leuk om de reisverslagen te lezen, je beleeft de reis opnieuw dankzij jullie en dan nog zo mooi gelardeerd met foto's en video's. Heel erg bedankt!
    Lieve groet, Joke en Peter
  5. Bert Bouwhuis:
    7 april 2015
    Hallo Willy en Ben,

Mooi gemaakt! Ik was alweer veel vergeten, maar dit helpt om het weer opnieuw te beleven. Bedankt!

Groet, Bert