Fietsen in landelijk gebied

17 maart 2015 - Chiang Mai, Thailand

Ben staat klaar  met zijn mountainbike bikeWilly bij rijstveldOnze bezemwagen, maar wel gemotoriseerd.
De laatste dag in Chiang Mai en de voorbereiding op de nachttrein naar Bangkok. Alvorens we aan de lange treinreis van 12 uur beginnen, stond er nog een fietstocht op de planning in het landelijk gebied rondom Chiang Mai. De busjes brachten ons naar een klein resort buiten Chiang Mai dat in handen is van een Nederlander. Ook deze Nederlander heeft een verhuurbedrijf voor fietsen, alleen is de gids nu Thai. In duidelijk Engels legde hij ons de fiets uit, de route en de gedragsregels. Links rijden en niet naast elkaar. De fietsen zijn van een uitstekende kwaliteit met goed opgepompte banden. Het leek soms of ik op mijn eigen e-bike reed. In een grote sliert fietsen we door de rijstvelden, akkers met sojabonen en boomgaarden met fruit dat we nauwelijks kennen.

Vrouw die de houten olifantjes maakt van houtHouten olifanten van twee soorten houtHouten stellage die als grafmonument wordt voorbereid om het stoffelijk overschot te verbranden.
De eerste stop was bij een bedrijfje dat de geoogste en gedroogde rijst ontdoet van het omhulsel. Op een machine met één motor werd de rijst gesplitst in hele korrels, gebroken korrels en de vliesjes. Het apparaat zou bij ons in het oudsheidsmuseum staan, maar hier functioneerde het nog prima. De volgende stop was bij een bedrijfje dat doodskisten en stellages daarvoor fabriceert. De Thai wordt na zijn dood altijd verbrand en de as kan op verschillende manieren worden bewaard of verstrooid. De stellage is van een soort pallethout en goed brandbaar. De stellage voor de kist wordt beplakt met papier en daarna beschilderd, maar wel zodanig dat het snel en goed brandt. De monniken krijgen de grootste stellage en natuurlijk ook de rijken.
Als laatste bezochten we een bedrijfje dat olifanten snijdt uit twee soorten hout. Hout van één kleur en hout van twee kleuren. Vanzelfsprekend is de laatste het duurst. Ze maken  diverse formaten. Tijdens het rondwandelen zag ik buiten zo opeens de plaatselijke SRV-vrouw staan met haar gemotoriseerde bakfiets. Een compleet assortiment aan levensmiddelen werd aangeboden zoals groente, fruit, tuinkruiden, vlees, koekjes en andere versnaperingen. Alles verpakt in plastic zakjes en hangend in de kar. Ik heb even met verbazing gekeken.

Plaatselijke SRV wagenEr is in dit gebied bescheiden veeteeltSRV wagen
Na de lunch bij het fietsen verhuurbedrijf konden we ons in het hotel douchen en omkleden ter voorbereiding van de treinreis naar Bangkok. Iedereen had een beetje een schoolreisjes gevoel, want voor vrijwel iedereen was het de eerste keer. We werden tijdig uit het hotel gehaald met koffers en handbagage om daarna met zijn allen in de slaaptrein te stappen. We vertrokken om 17.00 en arriveren in de ochtend rond 5.30 uur in Bangkok.

1. Wout en Marga Voerman:
    23 maart 2015
    Hallo vakantievierders, zo te lezen is alles nog steeds top. Prachtige reisverhalen en mooi weer en ook nog op de fiets. Mooi foto,s.
    Is de voorstelling van het land uitgekomen? Wij zitten nog dik in de rommel. De vloer word geschuurt vandaag en gewaxt. Benieuwd hoe het wordt. Het is hier koud vanacht gevroren. Veel plezier nog.