We gaan Noord, op weg naar Chiang Rai

11 maart 2015 - Lampang Luang, Thailand

Teakhouten tempelNieuwsgierig, bij teakhouten tempelMonnik met tattoo

We gaan noord en de bergen in en dat betekent soms prima wegen, maar ook smallere bochtige wegen over soms een bergpas(je). Een lange tocht die onderbroken werd door een bezoek aan een bijzondere teakhouten tempel in Lampang en een teakhouten oude Thaise woning voor welgestelden. De Wat Phra That Lampang Luang (Wat betekent tempel) zou één van de mooiste tempels in Lana stijl uit het noorden zijn. Daarmee was niets te veel gezegd. Toch weer heel anders dan de tempels die we hiervoor zagen, behalve de grote Boeddha die natuurlijk te zien is. Uniek is de 'camera obscura' reflectie in een van de gebouwen, omdat op een witte muur bij het juiste licht een uniek helder beeld geprojecteerd wordt van de tempelgebouwen. Het is de eerste keer, dat er onderscheid wordt gemaakt tussen mannen en vrouwen, want het gebouw met de camera obscura mag niet door vrouwen worden betreden. Ik heb het dus niet gezien, maar Ben wel. Het was wel de moeite waard, zo zei Ben. Voor de vrouwen was er overigens meer dan voldoende te zien.
Thaise woning voor welgestelden

Interieur in teakhouten woning van welgestelden uit het verledenVeranda van de teakhouten oude woningThaise zzp'er
Even buiten Lampang bezochten we een oude teakhouten woning, waar vroeger een welgestelde Thaise familie in woonde. Het bijzonder vond ik, dat het woongedeelte op de eerste verdieping een soort patio heeft waar alle kamers openslaande deuren hebben. De glimmend gelakte donkere teakhoutenvloeren zag je hier, maar ook in veel andere locaties. De woning is ingericht met antieke meubelen die wij ook wel wat kennen, de z.g. koloniale stijl. Het leukste vond ik de foto's van de families uit vroegere tijden.

Lunch in prachtige thuinLunch met Kees, Dora, Eddy, Digna en MartijnBloemversiering bij lunchplek

De lunch gebruikten we dit keer eens niet op of bij het water, maar op een fraaie locatie onder de bomen. Er was een prachtige tuin aangelegd met bloeiende bloemen. Het is hier echter winter, zodat er nog niet zoveel bloeit. Het menu was weer anders en had wat meer Chinese invloeden, maar weer heel smakelijk.

1. Marianne en Bernard:
    13 maart 2015
    Erg interessant en mooi! En wat komen de verhalen snel, een hele klus, Willy.

Prachtig, die teakhouten veranda. Fijn dat het eten jullie zo lekker smaakt!
  2. Mini Grevinga-Redder:
    13 maart 2015
    Jullie hoeven je niet te vervelen en zo ik zie moet je ook wel oppassen anders wordt het straks lijnen. Geniet ervan.
    Groetjes...Miní