Drijvende markt en River Kwai

6 maart 2015 - Tambon Wang Dong, Thailand

Ben als ThaiDrijvende marktBegraafplaats oorlogsslachtoffers Birma spoorlijnAls  liefhebbers van varen komen we wel aan onze trekken. Vandaag staat een bezoek aan de drijvende markt in Damnoen Saduak op het programma. De bus bracht ons langs plantages voor kokosnoten en andere tropische vruchten naar de drijvende markt. We stapten weer in zo'n wankele punter/gondel. De stuurmanskunst van de 'kapitein' van dit scheepje is bewonderenswaardig. De Klongs  zijn smal en met vele bochten, waar hij moeiteloos zijn bootje doorheen stuurde met soms snelheden, waar James Bond jaloers op is. We werden naar de drijvende markt gebracht en dat is intussen een volledig toeristische attractie geworden. Het handel drijven zag ik niet, wel dat je als toerist lekkere hapjes en fruit kon kopen. Waar we uitgeladen werden, was een complete markt met sjaals, kleding en souvenirs. We eindigden bij een koffietentje waar je cappuccino en latte macchiato kon bestellen. Een vrolijke Thaise bood Boeddha beeldjes te koop aan die passen bij je geboortedag en daarbij kreeg je gratis nekmassage.

Wij voor de brug River KwaiBridge of the River Kwai
De tweede bezienswaardigheid van vandaag is de beroemde 'Bridge of the River Kwai' en het oorlogsmuseum dat er bij hoort. De brug is een gewone ijzeren brug en niet zoals in de film van hout. De brug is in de 2e wereldoorlog wel gebombardeerd en dat is te zien een de afwijkende brugdelen. We lunchten in een fraai open restaurant met zicht op de brug. Daarna bezochten we het kleine oorlogsmuseum met een indrukwekkend beeld dat is geschonken door de Nederlandse Ambassade. Een korte filmpresentatie, vele foto's en de originele treinwagon maakte de expositie compleet. Daarna wandelden we over de begraafplaats met de vele graven van de slachtoffers. Een groot deel van de begraafplaats wordt ingenomen door Nederlandse gevallenen. Je wordt er wel even stil van. Een schrale troost is het feit dat de begraafplaats heel mooi wordt onderhouden met veel bloemen.

In de namiddag werden we afgeleverd in het volgende onderkomen, ca. 40 minuten rijden vanaf de brug. Een resort, gelegen midden in de het tropische oerwoud. We werden ontvangen met vreemde geluiden van apen, kikkers?, vogels en krekels? Het resort rondom het heerlijke zwembad lig prachtig, maar is intussen iets gedateerd. De  gratis Wifi maakt alles goed voor de meeste deelnemers. In de avond konden we inschrijven voor een 'raft' over de rivier de Kwai. In de praktijk een drijvend vlot, gesleept door een klein slepertje. Ondertussen werd een Thais buffet geserveerd. We zagen de brug nu bij avond verlicht, ook bijzonder.

1. Wout en Marga Voerman:
    7 maart 2015
    Hallo Luitjes,
    Ziet er wel weer mooi uit. Prachtig en apart land zo te zien. Ik zie een temperatuur van 38 graden. Is dat nog een beetje vol te houden.
    Ook weer mooie foto,s . Hier is het vandaag een beetje voorjaar. Het zal 15 graden worden vandaag. Jullie nog veel reisplezier en de groetjes uit Staphorst
  2. Carolien:
    7 maart 2015
    Zo te horen vermaken jullie je prima! Wat is de temperatuur daar? Is het benauwd? Of valt dat allemaal mee?
  3. Dik en riek:
    8 maart 2015
    we genieten van de prachtige foto,s en video,s zo te zien een prachtige reis met de knie gaat alles goed geniet er nog van