Bangkok, een nadere kennismaking

4 maart 2015 - Bangkok, Thailand

Bangkok, een nadere kennismaking
We sliepen goed de eerste nacht en merkten eigenlijk nauwelijks iets van het tijdsverschil. Gids Martijn had echter geregeld dat we om 7.00 uur een wake-up call kregen, want om 8.15 stond de bus weer klaar voor de bezichtiging van het Koninklijk Paleis. We hadden vooraf duidelijke instructies gekregen over de kleding, want blote benen, blote schouders e.d. zijn niet toegestaan. Zoals overal heeft de plaatselijke bevolking hiervan uitvoerig gebruik van gemaakt, want de stalletjes met fraaie omslagrokken waren talrijk. Jammer, dat ik juist gekleed was, want ik zag vele mooie doeken voor omgerekend ca. 4 euro. Voorzien van de juiste tickets was de Thaise Gids Alex aanwezig om ons uitleg te geven over de pracht en praal van dit grote paleis.

Tempel bij Koninklijk PaleisKoninklijk Paleis
Het 'Gouden Paleis' wordt het genoemd. Ik begrijp dat wel, want behalve het gegeven dat er veel goud te zien is, wordt er ook goud verdiend. Druk, druk, druk, terwijl we op advies van de gidsen vroeg aanwezig moesten zijn om de drukte te mijden. Toch lukte het om veel van het fraaie paleis te zien. De meest belangrijke tempel van Thailand is de Wat Phra Kaew. Ik had uiteraard foto's gezien van het paleis en bijbehorende tempel, maar in het echt is het toch aansprekender. Behalve onze zedige kleding, moesten we in de tempel bij het paleis de schoenen uit. Blootsvoets konden we nog meer pracht en praal bekijken. Het is maar goed dat we tegenwoordig geen fotorolletjes meer hoeven kopen, want we zouden ons arm kopen. We zagen mozaïek met bladgoud bekleed, deels gemaakt in Italië. We zagen vandaag dat de Thaise bevolking offers bracht in de tempels, want vandaag is het Boeddha dag. Een Boeddha dag komt meerdere keren voor in Thailand en de maanstand bepaalt de dag. Op zo'n dag zijn veel winkels dicht, zijn mensen vrij en mag er geen alcohol worden gedronken. Anders gezegd, men mag geen verslavende dingen gebruiken, dus ook geen sigaretten of andere  middelen. Onze lunch was vandaag ook zonder bedwelmde middelen.

De brede rug van de gouden BoeddhaWat Tramit met het massief Gouden Boeddha beeld.
De volgende bezienswaardigheid op het programma was de bezichtiging van de 'Gouden Boeddha'. We zagen al zoveel pracht en praal in het paleis, dit schitterde je tegemoet. Boeddha zittend midden in de tempel konden we  wederom blootsvoets aanschouwen. Vele offers werden gebracht en later met een winkelwagentje afgevoerd. We keken toe en vroegen ons af, of deze offers opnieuw verkocht zouden worden.

Klongstocht ( benaming van de kanalen in Bangkok)
Grote welvarende steden liggen vaak aan een rivier of zee(arm). Bangkok is daar geen uitzondering in, want de grote woelige druk bevaren rivier is een belangrijke inkomstenbron in Bangkok. Vandaag gingen we met een privéboot een tocht maken door de diverse zijarmen van de rivier. Een mengeling van oude, nieuwe en bouwvallige huizen, waar gewoond wordt, waar handel wordt gedreven en waar veel van het oude Bangkok is te zien. Een stad vanaf het water zien, is altijd bijzonder. We genoten, zagen veel en natuurlijk nog meer tempels en tempeltjes of zoals ze hier zeggen bidhuisjes. Ter afsluiting van de dag in Bangkok maakten we een korte stop bij de Wat Arun, beroemd om de indrukwekkende met Chinees porselein belegde stupa. De tempel wordt op dit moment gerestaureerd en we konden daarom alleen de buitenkant bezichtigen. Dat was niet minder indrukwekkend dan de andere tempels, maar weer heel anders.
Vandaag publiceer ik de eerste verhalen uit Thailand. Als je op de foto's toetst, krijgt je een vergroting. Als je op kaart toetst, komt de route te voorschijn. Veel plezier met het lezen van onze eerste ervaringen.

1. Carolien:
    Wat een leuk verslag!!
  2. Wijnand:
    4 maart 2015
    Leuk verslag! Ben wel nieuwsgierig naar alle foto's. Geniet er van.
  3. Dik en riek:
    4 maart 2015
    prachtige foto;s en een mooi reisverslag
  4. Berry en Dineke:
    4 maart 2015
    We kunnen de hele reis weer mee beleven, zoals we gewend zijn.
    Maar dan wel super voordelig. hahaha
    Wel behelpen natuurlijk , met meteen al zo'n alcoholvrije Boeddha dag.
    Ik hoop dat jullie geen ontwenningsverschijnselen krijgen.
  5. Ineke:
    4 maart 2015
    Heel leuk verhaal. We kunnen niet wachten om het zelf te bekijken. Nog 17 nachtjes slapen.
  6. Alice:
    4 maart 2015
    Wat hebben jullie al veel gezien en beleefd!
    Mooie foto's trouwens.

fijne reis, geniet ervan.
    Alice en Johan
  7. Wout en Marga Voerman:
    5 maart 2015
    Ziet er mooi uit daar. Prachtig weer. Mooi foto's. Geniet ervan samen. Grtjes Wout en Marga
  8. Marianne en Bernard:
    5 maart 2015
    Wat weer een mooie reis, Ben en Willy! Jullie hebben al veel gezien en wij genieten mee. We leren ook nog wat. Ik schrik wel van de temperatuur, ik zie dat het vrijdag 39* wordt. Is het niet te heet of voelt het daar anders aan? Veel plezier!